Ikke la tiden bestemme prisen!

pris Apr 25, 2019
 

Du trenger en rørlegger fordi du har en lekkasje. Rørleggeren kommer, og bruker fem minutter på å fikse problemet ditt. Han skriver en faktura. Den er på 1500 kroner, og du steiler.

1500 kroner for 5-minutters jobb!

Rørleggeren forklarer at han ikke fakturerer deg for tiden han bruker på å skru, han fakturerer deg for å stoppe lekkasjen, sånn at du ikke får en vannskade.

Plutselig virker kanskje ikke 1500 kroner så ille likevel? Eller ville du heller brukt kollegaen hans som bruker 2 timer på å løse akkurat det samme problemet, for akkurat den samme prisen?

Tenker du som rørleggeren når du priser tjenestene dine? Eller bytter du fortsatt tiden din mot penger?

Vi i SåKlart råder kundene våre til å tenke som rørleggeren. Det er resultatet du gir kundene som er interessant, ikke hvor lang tid du bruker. Hadde det vært tiden man brukte på å løse oppgave som avgjør kvaliteten på arbeidet ville du gått for rørleggeren som bruker 2 timer, ikke 5 minutter.


Det er fort gjort å stange i taket

Hvis du bytter tiden din mot penger vil det være et tak på hvor mye du kan tjene. Døgnet har bare 24 timer, og du kan ikke jobbe i alle disse timene. Og så er det begrenset hvor høy timelønn du kan ta når du bytter tid mot penger.

Hvis den dyktigste rørleggeren fakturerer for den tiden han faktisk jobber, må timelønnen hans være 18 000, - ,  i alle fall hvis han vil ha like mye utbetalt som sin trege kollega, som bare tar 750,- i timen. Og hvem er villig til å betale 18 000 kroner i timen for en rørlegger?

Ikke selg timene dine, selg heller løsningen på et problem

Hvis du kan løse et problem for andre, sitter du på en gullgruve. Men bare hvis du priser deg riktig, sånn at du ikke jobber på deg et hjerteinfarkt, eller mister gründergnisten på veien fordi gapet mellom det du gir og det du får tilbake blir for stort

Å prise seg riktig for en gründer er ikke å ta betalt time for time. Å prise seg riktig er å ta betalt for det resultatet du gir kunden din. For rørleggerens kunde er det å hindre en vannskade. For din kunde er det noe annet.

 

Bli en lykkelig gründer!
Hvis du innser hvilken verdi du gir kundene dine, og faktisk ta deg betalt for det, er du langt på vei til å bli en lykkelig gründer. Da trenger du verken å jobbe seg i hjel eller å føle deg lite verdsatt. Det handler om å se sin egen verdi, og ta seg betalt deretter.

Vi i SåKlart har allerede hjulpet mange gründere til å se verdien på det resultatet de gir kundene sine. Hvis du vil, kan vi hjelpe deg også. Vi hører gladelig fra deg!

Book en gratis samtale eller send oss en melding

Hilsen
Roger og André
SåKlart

 



 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.